tisdag 28 april 2009

Unga kvinnor.

Att vara en del av berättelserna i Kalevala är som att resa in i vår egen historia, men där saga och verklighet vävts samman som i en dröm. Och som ung kvinna i denna drömlika värld är livet allt annat än bara vackert. För mig bär berättelserna i Kalevala på en sanning om våra mänskliga tillkortakommanden och om mänskliga (kvinnliga)öden som alltför snabbt skrivits ur historien. Inte bara ur Kalevala utan ur de allra flesta historiska historier, men nog om detta nu.

Första gången jag hörde talas om brudrov var vid min första genomläsning av Kalevala och gissa om jag satte kaffet i halsen när jag fick det förklarat för mig att det inte handlade om en uppdiktad företeelse utan om en faktisk historisk sådan och att brudrov även har förekommit här i vår egen fjällhöga nord! Brudrov var ett sätt för män att hämta hem en ung kvinna från en annan by för att motverka inavel eller också för att skapa fredliga band mellan byar som låg i fejd. Och de unga kvinnorna hade naturligtvis ingenting att säga till om i detta patriarkala system!!

Vilken tur, tänkte jag, att utvecklingen gått framåt och att världen numera både är mer human och civiliserad. Så satte jag kaffet i halsen igen...

http://www.youtube.com/watch?v=W_tC8gLQtWA

Nina Åkerlund
Skådespelare, Kalevala

Inga kommentarer: