onsdag 19 november 2008

Det måste gå att göra bättre!

Man kan lura sig själv att tro, att det går att anförtro viktiga bud till DHL, som ger sig ut för att vara en seriös budfirma. Detta är naturligtvis oerhört korkat. Har man oavsiktligt lämnat kvar någonting som man faktiskt behöver, får man stå sitt kast och åka tillbaka och hämta det själv oavsett hur lång omväg man behöver ta.

För att kunna genomföra den kontrakterade föreställningen i Jönköping, behövde jag verkligen min kvarlämnade rock, som är en del av den kostym jag i föreställningen bär. Skulle jag åka från Sunne via Ytterjärna, en omväg på 33 mil, eller fanns någon annan lösning.

Man kan tycka att man borde kunna köpa den tjänsten. Av någon som har som proffession att leverera viktiga dokument eller paket. Att om man, ett drygt dygn innan man behöver sin vara levererad, betalar niohundratjugosex kronor kontant. För en expressleverans från Södertälje till Elite hotell i Jönköping och försäkrar sig om att leveransen sker innan kl. 12.00 påföljande dag. Så borde det faktiskt kunna fungera. Detta är givetvis felaktigt.

När paketet inte kommer fram kl. 12 på utsagd tid, ringer jag till DHL som säger att paketet varit i Farsta. Men att de nu har kört det till Arlanda och att det flygs ner till Göteborg i morgon och att jag nog kan förvänta mig att ha paketet någon gång under morgondagen.

Farsta? Arlanda? Göteborg? Inte konstigt att det blir dyrt. Varför kör ni inte bara de 29 milen till Jönköping direkt, så jag kan få min rock innan föreställningen börjar? I stället för att åka 9 mil via Farsta till Arlanda och flyga paketet till Göteborg, och därefter köra 15 mil till Jönköping? En sträcka på 24 mil med bil plus en flygresa! Och lämna varan en dag för sent!? Det kan inte ens finnas en bekvämlighetsaspekt om inte rocken får åka första klass med gratis sprit vilket jag starkt betvivlar.

Jag vet inte mycket om transporter. Men jag tycker nog att någon på den anlitade firman borde kunnat reagera. När ett paket som har en lapp på sig med adressen till Elite Hotell i Jönköping och en markering med expressleverans, kommer in till sorteringen i Farsta (för att kvinnan som tog emot ordern per telefon, skrev 123 45 i rutan för posnummer i stället för det angivna postnummret 551 12).

Har man varit i Farsta vilket man ju har om man arbetar på sorteringen där. Borde det gå tämligen kvickt att inse att Elite Hotell i Jönköping inte ligger i Farsta utan faktiskt i Jönköping. Och att det inte går att hitta ett Elite Hotell överhuvudtaget i den förorten, om man så ska behöva promenera runt hela köpcentret och ända upp till Molkomsbacken för att försäkra sig om detta. Om inte annat hade man kanske kunnat ringa på mobiltelefonnummret som fanns angivet så hade jag kunnat tala om var Jönköping ligger.

DHL tar sitt ansvar genom att returnera paketet till Södertälje. Och vad gäller den förbetalda kostnaden får jag ta det med reklamationsavdelningen.

Föreställningen fick scenerimässigt läggas om för att klara de nya givna omständigheterna och
jag kommer, i mitt liv, antagligen råka ut för att fler viktiga saker ofrivilligt lämnas kvar. Men jag kommer hädanefter att åka tillbaka och hämta dem själv.

Jakob Hultcrantz Hansson

Inga kommentarer: