tisdag 26 februari 2008

Min granne är en bäver!

Bokstavligt talat. Jag brukar aldrig ha problem med grannar men det kan bero på att de sällan eller aldrig är helt igenom onda och elaka. Att de normalt inte bygger sina hålor eller hyddor eller andra illegala byggnader alldeles inpå min tomtgräns. Och framför allt går de inte in på min mark och börjar hugga för glatta livet.

Bävrar är gemena, illistiga och egocentrerade varelser, med långa kilformade gaddar och saknar helt respekt för andra arter i faunan. De gillar att bo och existera så nära helvetet man kan komma. Nu har de flyttat till mig. Men det är inte mig de tillber, de hälsar knappt och kommer inte förbi på en kopp kaffe. De är ute i helt andra ärenden. Låt mig förklara!

Mina och bäverns avverkningsplaner är alls inte koordinerade. Den tycker att björkallén ner mot vår badplats är alldeles för lång och har därför utan vidare rådplägning inlett ett fällningsarbete. En gammal grov björk med lyckliga grenar och en härligt glad grönska sommartid har han redan lagt för sina fötter. För att sedan fortsätta med nästa trädvän i allén. Denna har han åsamkat en sådan skada, att den rimligen har högst ett par år kvar av sitt liv även om den får stå orörd fortsättningsvis.


Stängsel av allahanda slag knipsar han knivslugt av. ”Stop och väx” säljs i allt för små förpackningar. Jag vill inte ha en flaska i fickstorlek lagom för min necessär. Jag vill ha litervis i ett stort kar och en roller. Får se hur han gillar att jag nu har investerat i 200 m elstängsel med en rätt skaplig energiutväxling.

Jag tycker inte alls att hela arten bör utrotas. Jag tycker inte ens om denna kapprustning men jag måste ju ha rätt att försvara mitt landområde, mina vänner, min familj. Kommer han innanför barrikaden med en enda blöt tass, ska jag ge honom och hans släkt mer eld än de rimligtvis kan njuta av.

Jakob Hultcrantz Hansson



8 kommentarer:

Unknown sa...

Jakob för fan! En pjäs i bästa Jon Fosse-anda. Du kan åka på turné med den här resten av ditt liv, vi fixar en musiker som spelar på någon slags flummig bäverfiol á la Mamadous hästfiol och så kör vi. Tänk bara på Asko Sarkolas monolog om Lantmätaren, han fick aldrig sluta spela den. Vi måste ha en passande titel bara, typ Elstängslet, Den döda bävern eller Og aldri ska du leve?
Leif Stinnerbom

Bernhard Bunter sa...

Bäverfiol! Helt lysande. Bävern förkroppsligar människans kamp mot naturen. Drick bävergällen, finns styrkan och besegra den.

Henrik Norlén sa...

Jag kan ju åka fram och tillbaka med min Volvo.. Brukar vara duktig på att döda djur på vägarna i dina trakter.. (ett rådjur och en skabbräv) skall nog kunna fixa en bäver...

Jakob Hultcrantz Hansson sa...

Bäverfiol och hästfiol? Ni är helt ute och cyklar om ni tror jag kommer äta det lilla monstret. Det är lamm som ska hållas instängda med elstängslet när bävern och jag är klara med varandra. Möjligen kan det bli en trevlig fårfiol till jul, men bäverfiol. Det får väl vara någon måtta på hämdbegäret.

Men visst! Spela lite på den med en glödgad grillpinne som stråke vore trevligt. Det kan jag gott tänka mig, det behöver jag ingen musiker för att klara av. Det gör jag helst själv om inte hela mitt liv så åtminstone i ett litet bäverliv.

Henrik! Du är alltid välkommen med din mördarkofångare. Ta en repa riktigt nära stranden... men se upp för de fällda träden.

Västanå Teater sa...

Med mig eller med dem?

Sökte på google efter bäverhygge och fick svaret; menade du bäverbygge?
Nä det menade jag inte! Vilken sida står de på egentligen?

Jakob

Stina sa...

Det var enklare att bo i storstaden kan jag tänka mig...
Du må lære deg den naturnære levemåten din by-gutt!

Markus Htz H sa...

Bäverproblem. Det kan inte vara lätt. En annan får kämpa för att planera resor till Irland och Lubeck och Amsterdam och Frankrike och en herrans massa andra ställen... Så flott livet är för vissa... en liten bäver. Släpp ut något av dina "tama" husdjur, så kommer de nog göra pinan kort med den stackars gnagaren. Kom igen när du har Riktiga problem (pack-listor för resor, skjuts till flygplatser, hotellbokningar etc)!

Västanå Teater sa...

Ja, Stina. I storstaden fanns det vilddjur av en helt annan dignitet. Dock inte lika intelligent baksluga, utan mer av karaktären hit med pengarna annars sticker jag kniven i dig. Ett ganska rakt och enkelt påstående. Vilket levemåte som är lättast att handskas med får framtiden utvisa.

Markus htz h. Mina "tama" husdjur har ännu inte hunnit lära sig tillverka kvalifiserade vapen för den sortens strid. Jag skulle befara ett allt för stort manfall!
Tråkigt att du har reseproblem, men livet blir väl lättare när skummet yr runt st:Patricksday.