torsdag 6 mars 2008

Iskultur som värmer

Kalixpubliken värmde mitt hjärta! Kollegorna fick se min gamla hemstad från sin mest soliga sida. Snö och gnistrande iskristaller. Renkött, tillagat över öppen eld, om kvällen, invid älven. Där trampande sörlandsfötter gjorde tafatta åkarbrasor i milt vinterklimat. Det bjöds kalixlöjrom på tunnbröd och en förtjusande, glödande varm publik. "Jag älskar Kalix!" hörs någon av skådespelarna utbrista.

Någonting håller på att hända med dig Kalix. Det finns ett större självförtroende hos dig, en luft som är högre och lättare att andas. Ett leende i ögonvrån, ett försonande drag. Folket vaknar ur sitt vinteride. Hungriga, men paradoxalt nog starkare. Båten har vänt. Den som tidigare roddes med tveksamma tag uppströms, verkar nu fara som en stadig kajak utför en frisk och oreglerad älvfors. Kanske är det bara inbillning, en nostalgisk persons fantasier men jag tycker; Kalix, när vi denna gången skiljs har du ett kraftigare handslag. Ett vänligt och behärskat: "Tack för den här gången och på återseende".

Jakob Hultcrantz Hansson


6 kommentarer:

Unknown sa...

Fan vilken bra skribent du är, gubben! I like your style, man.

Cappricosa
Kalixraggarn

Jarventaus sa...

Underbart skrivet! Ni gjorde verkligen en fantastisk föreställning som jag kommer bära med mig i år och dar! Tyvärr är det för mig väldigt få gånger man tycker om Kalix, men med dina ord gör man det :) Lita på att ifall jag får chansen att se er någon fler gång kommer jag inte tvivla en sekund att köpa biljetter!
Fenomenalt underbart!

Västanå Teater sa...

Tack Kalixraggarn! Skönt att höra. Är du igång än? Hälsa Emilio.

Tack jarventaus, det värmer. Kul att du gillade föreställningen. Välkommen till Värmland och Sunne i sommar. Du måste se Berättarladan, bara lokalen i sig är värt ett besök. En träkatedral, eller ett upp och nervänt wasa-skepp, med 18 m i takhöjd, tre våningar balkonger och en salong på 500 platser. Vi gör "Bannlyst" av Selma Lagerlöf. En av hennes minst kända berättelser. En vild kärlekshistoria som brinner av författarens raseri mot, och sorg över 1:a världskriget.

Jakob

Elina sa...

Tack för en oförglömlig föreställning i Kalix i tisdags!
Jag är fortfarande alldeles lyrisk efter denna fantastiska teaterupplevelse! Jag är berörd djupt ända in i själen. I teaterväg så var detta det bästa jag någonsin sett, och jag är så glad över att vi fick chansen att uppleva detta, här i Kalix! Jag har aldrig fått en sådan upplevelse av en teaterföreställning förut. Bättre kan nog inte en teaterföreställning bli! Du skrev att Kalixpubliken värmde ditt hjärta. Jag kan nog med all säkerhet säga att ni alla i En Herrgårdssägen värmde våra Kalixhjärtan med er föreställning.
Jag hoppas att jag kommer få den stora lyckan att få se er fler gånger i framtiden. Det vore fantastiskt!
Tusen tack, och lycka till med er turné!

Anonym sa...

Fy fanken, man längtar ju nästan hem igen ju...

Stina

Jakob Hultcrantz Hansson sa...

Tack Elina, för dina fina ord! Jag hoppas vi kan komma tillbaka till Kalix med ngn annan föreställning. Tills dess får ni Kalixbor resa lite. Sunne i Värmland, teater, fryksdalen, sommar. Välkommen!

Jakob