måndag 10 mars 2008

Jämtland jämt och ständigt

Allt är stort i Jämtlands Östersund. Sjön, utsikten, teatern, maten. Men jämtarna ser till att fylla ut det stora. På kinarestaurangen vid torget fyller man sina tallrikar till bristningsgränsen, lämnar den till kocken, som tillagar det man plockat ihop i sin jättestora wokstekpanna. Vill man äta mer, så hämtar man en gigantisk tallrik till. Stort! Teaterföreningen fyllde lokalen till vartenda säte, och de som inte fick plats, fick fyllna till på någon pub eller gå hem. Vad vet jag? Kön fick vända, och den var stor och lång!

Storsjön, är full av odjur men den är också täckt av is så man ser dem inte på vintern. De dväljs där under, i mörkret. Ska inte knacka hål i sitt kulna tak på många veckor än. Utsikten var präktigt storslagen när solen tittade fram. Och plogad blank var isen under våra stora, långa skridskor. Stortorget är till bredden fullt av tomhet när jag vandrar över det med händerna i fickorna.

Min fiol är full av sprickor. Eller ja, det är två sprickor, tydligen, Jag vet inte. Två stora sprickor, Vad vet jag? Jag föreställer mig två riktigt rejäla sprickor. Det är i alla fall jättemånga fler sprickor i den nu, än det var i den när den fungerade. Inte luftfiolen, den är hel och fungerande. Men den fysiska fiolen jag köpt för att lära mig spela luftfiol, den är trasig, kaputt, demolerad. Vilket inte är så farligt. Jag kan ju spela luftfiol nu, jag har ju lärt mig det. Nu. Och behöver därför ingen riktig, fiol. Längre!

Men den hade ju ändå en uppgift. En liten, liten uppgift i vår föreställning. Inget statistarvode alls. Men det var en viktig uppgift. En sådan man inte klarar sig utan. Nu, har den inte någon uppgift längre. Den är allvarligt skadad eller ligger för döden, jag vet inte. Jag har inte fått komma in till den. Den ska till fiolernas sjukstuga eller kyrkogård. Man har inte med säkerhet kunnat fastställa.


Det hela beror på en halkolycka, en inte särskilt stor kropp som råkade landa på den. Utanför hotellet. I Sundsvall. Den har med risk för sitt eget bräckliga liv räddat en människa från. Ja, några otäcka blåmärken, kanske. Vad vet jag? Jag vet inte. Det kan ha handlat om kryckor. Kanske stödkrage eller i värsta fall… något riktigt hemskt! Det var i alla fall i Sundsvall, så det har väl i stort sett ingenting med Östersund att göra. Om man bortser från att Östersund faktiskt är fullt av fioler. Som tur är. Annars hade vi haft en alldeles för stor andel luftfiol på scenen i kväll.

Huvudet är till bredden fullt av tomhet när jag vandrar över stortorget med händerna i fickorna.

Jakob Hultcrantz Hansson
(Luftfiolspelman)


6 kommentarer:

Anonym sa...

Du är en duktig eskadör och poet, käre bror! Nog hade du kunnat behöva öva på luftfiolen lite till... jag har hört att det är svårt att nå perfektion utan övning. Se upp så du inte snubblar igen... (på dina ordkrumelurer eller nåt).

ps. Inte så stor kropp??!!

Stina sa...

ja, vems var kroppen??!!

Jakob Hultcrantz Hansson sa...

Ni gör båda misstaget att tro att kroppen var orsaken till det lilla instrumentets kollaps. Ni borde söka bortom detta enkla köttsliga problem. Den lurpassande isen under ett lätt snötäcke vore lämpligare att anklaga. Men visst! Om ni nu promt måste veta. Jag satte mig på den. Mina skor ville visa undersidan för himmlen och min bakdel ville åka kälke. Den där bräckliga lilla tingesten skulle spela hjälte och gick emellan. En konflikträdd rackare som ville hindra min sjärts uppgörelse med den försåtliga halkan.

Jakob

Stina sa...

Vi är dina enkla småsyskon vet du storebror. "What you see is what you got" är våran enkla filosofi.

Anonym sa...

Dessutom satte du dig på min hatt en gång. Det har jag ännu inte glömt eller förlåtit.

Hatten ser ut som ett dragspel! fiolen som strån från en hatt(?)

Världen är uppochner
Jakob är uppochner.

Allt som det ska!

Anonym sa...

Tack igen för en toppen föreställning! Börjar kunna denna pjäs rätt så bra nu :)!

Har aldrig skrattat och mått så gott när jag läst en "Blogg" förut.
Härligt att kunna läsa om alla era äventyr :) Var toppen kul att hänga med er alla på en resa till Jämtland! Ni är BÄST!
Må så gott och hälsa alla!
kram på er!

Johan, W S