måndag 6 april 2009

Mot ursprunget!

Helt plötsligt är man inne på sin femte vecka på kursen. Helt plötsligt så bor man i Sunne. Helt plötsligt har man flyttat in i en liten stuga på en tomt i ett bostadsområde i Sunne med en halvdansk kvinna från Högboda. Inte riktigt vad jag trodde i höstas.

Efter att jag flyttade från Göteborg så skulle jag till Örebro, siktade på Stockholm, hamnade i hemstaden Karlstad och efter en månads boende i Karlstad så befinner man sig i Sunne. Vad blir nästa steg? Röjden, kanske? Hem till släktursprunget.

Men det känns bra att bo i Sunne, skönt att slippa pendla varje dag och en dag som denna så har man fått lite försmak av hur fint det kommer vara här i sommar. Känns väldigt roligt och inspirerande att få vara med i Kalevala. Kul att vara igång med arbetet, man inser mer och mer hur sagolikt fantastiskt det här kommer bli, i fin samklang med Sunnes slogan “Sagolika Sunne”.

Idag var första dagen med fysisk träning med Ola. Vi som är studenter borde varit förberedda, eftersom vi har haft träning med Jakob under tre och en halv vecka, men icke för egen del i allafall. Helt plötsligt gick man från att vara stolt över att göra tjugofem armhävningar i rad utan några större bekymmer, till att inte kunna göre en enda armhävning. Problemet är att vi nu skulle göra “riktiga” armhävningar och jag kan ju villigt erkänna att jag inte var i närheten av att göra “riktiga” armhävningar. Men det hela är säkert bara mentalt så egentligen kan jag göra hur många som helst. Som vår huvudlärare uttryckte det, ungefär; “tänker man för sig själv att man kan göra en sak så kan man göra det”. Så med de visdomsorden siktar jag in mig på nya friska tag imorgon och tänker att jag kan göra minst tre “riktiga” armhävningar. Och jag är övertygad att inom en snar framtid så är vi alla välbyggda atleter som skulle gjort de gamla grekerna avundsjuka.

Emil Röjder
Student, Berättande Teater 45 hp

Inga kommentarer: